Facebook konkurrencer - How-to
Promoveringer/konkurrencer på Facebook er et fantastisk værktøj til at belønne sine følgere eller tiltrække nye følgere til siden med. Langt de fleste promoveringer foregår på virksomheders tidslinjer på deres Facebook side, men det stiller nogle ultimative krav til konkurrencen fra Facebooks side af.
Derfor vil vi gerne belyse nogle af de muligheder og oftest sete fejl, som vi ser rundt omkring på Facebook, så du sikrer en effektiv promovering, der overholder Facebooks regler.
Key take-aways:
- Afhold KUN promoveringer på en sides tidslinje (Aldrig en personlig tidslinje)
- Indsaml helst ”tilmeldinger” vha. like eller kommentarer på dit konkurrence-opslag
- HUSK en total ansvarsfraskrivelse af Facebook ifm. din promovering
- Du må ikke indsamle tilmeldinger via tagging og deling
Læs Facebooks vilkår for sider her.
Hvordan kan en konkurrence administreres på Facebook?
Indtil 2013 kun været tilladt at administrere promoveringer og konkurrencer via dedikerede side-applikationer – Du har måske set side-applikationer på nogle af de Facebook sider, du følger.
Der er dog visse begrænsninger ved at anvende applikationer. Dels er det ikke muligt at promovere en konkurrence med bl.a. betalt annoncering på samme måde, som man kan gøre med et sideopslag, også er det langt fra alle applikationer, der virker optimalt (Hvis overhovedet) på mobile enheder – Nu er vi ved at være ret begrænsede på rækkevidden også!!
Derfor blev det tilladt at administrere promoveringer via siders tidslinjer, hvilket giver rig mulighed for at booste kampagneopslaget, vise indholdet på tværs af enheder og gøre dit liv markant nemmere ift. oprettelse og administration af kampagner.
Der er dog visse krav fra Facebooks side, som oftest overses eller glemmes, når der afholdes promoveringer via tidslinjen på virksomhedens side.
Hvordan laver du så en ”rigtig” Facebook konkurrence?
Du har måske allerede afholdt flere promoveringer/konkurrencer på din Facebook side, og det er sikkert gået helt fint indtil videre – Men derfor er det alligevel vigtigt at overholde Facebooks officielle regler og vilkår for sider for at undgå at komme i ”bad standing” hos Facebook og risikere eventuelle problemer eller i værste fald - at siden bliver lukket ned.
Vi anbefaler:
Når du skal afholde din Facebook konkurrence/promovering, bør du altid sørge for kun at indsamle ”tilmeldinger” til din konkurrence med en af følgende metoder:
- Like Facebook siden
- Like konkurrenceopslaget
- Kommenter konkurrenceopslaget
Det er i øvrigt vigtigt, at du ALTID husker en ansvarsfraskrivelse af Facebook ifm. din konkurrence. Det kan f.eks. være en bemærkning nederst i dit opslag i stil med: Konkurrencen er ikke sponsoreret af eller i samarbejde med Facebook.
Tag og del
Ikke så hurtigt.. Det er faktisk ikke tilladt at kræve, at dine deltagere deler dit opslag, eller at de skal tagge deres venner i opslaget for at være med i din Facebook konkurrence. Kort og kontant.
Du må selvfølgelig gerne opfordre dine følgere og deltagere til at dele dit opslag i håb om, at de giver et lille bidrag til din organiske rækkevidde som en lille sidebemærkning i dit opslag / Facebook konkurrence.
Dette kan du læse mere om i Facebooks side-vilkår afsnit 3, punt E stk. 3
Salg
- Salgsværktøjer
- Salestool
- Sales enablement
- Salgsplatform
- Salgsapp
- Sales enablement platform
- Salgspræsentationer
- Hvad er CRM
- CRM
- Sales software
- Salgsstyring
- Sales management software
Viden
- Marketing
- Hvad er remarketing?
- Konverteringsoptimering
- Instagram markedsføring
- Projektledelse
- Youtube markedsføring
- Facebook markedsføring
- Tidsregistrering
- Google markedsføring
- Programmeringssprog
- LinkedIn markedsføring
- Leadgenerering
- Messeapp
- Kundeanalyse
- Softwareapplikation
- Kundefastholdelse
- Push pull markedsføring
- Webanalyse