Facebook Marketplace

Facebook relancerede i oktober sidste år et tiltag kaldet ”Marketplace” eller markedsplads på dansk. Marketplace blev faktisk allerede lanceret tilbage 2007 men blev lukket ned igen i 2014, fordi det aldrig rigtig blev populært. Dog besluttede Facebook at relancere funktionen igen i 2016 i takt med at købs- og salgsgrupperne på Facebook er blevet meget populære blandt brugerne.

Det er meningen, at markedsplads-funktionen med tiden skal integreres i Facebook som en fast funktion, både når det bruges på computer og på app, overalt i verden.

Hvad er meningen med funktionen?

Markedsplads-funktionen skal med tiden overtage Facebooks mange tusinder ”til salg” grupper, som i dag bliver skabt og administreret af forskellige brugere i lokalområderne, hvor man skal være medlem af de forskellige grupper for at kunne slå annoncer op og sælge forskellige genstande. Markedsplads-funktionen bliver derfor til et helt nyt online og lokalt loppemarked, da markedsplads-funktionen er lokationsbestemt. Det vil sige, at når du trykker på Markedsplads på Facebook, får du alle de salgsannoncer frem, som findes i det lokalområde, som du befinder dig i – helt uden at skulle være medlem af diverse ”til salg” grupper. På den måde bliver alle, lokale salgsannoncer samlet på ét sted.

Hvordan bruger man funktionen?

Når man klikker på markedsplads-funktionen, kommer man ind på en side med en oversigt over salgsannoncerne med pris og billeder. Dertil kan man vælge forskellige filtre, hvis man vil søge mere specifikt på eksempelvis lokation, varekategori eller pris. Når man finder noget, der er interessant, klikker man på annoncen for at se yderligere information og detaljer omkring varen og sælgeren, eller du kan gemme annoncen til senere brug. Derudover er det muligt at kontakte sælgeren direkte i markedsplads-funktionen i stedet for at skulle sende en privatbesked gennem Messenger, og markedsplads-funktionen gør derfor salg på Facebook meget nemmere og hurtigere end før med en integreret alt-i-én løsning.

På sigt er det meningen, at virksomheder også skal have mulighed for at tilføje salgsannoncer på markedspladsen som ”professionelle” annoncer. Dette betyder, at der vil blive introduceret nye filtre, som man kan kategorisere annoncerne ud fra. Virksomheder vil derudover få mulighed for at trække deres produkter direkte fra deres Facebooksider til markedspladsen samt løbende få adgang til forskellige annonceringsmuligheder i funktionen.

Kan jeg bruge funktionen?

På nuværende tidspunkt findes markedspladsen i et begrænset antal lande, men på sigt er det meningen, at funktionen skal gøres tilgængelig for alle Facebookbrugere, der er over 18 år, og som bruger Facebook enten via Apples eller Androids styresystemer på smartphones eller computere.

Markedsplads-funktionen blev tilgængelig for brugere i Danmark pr. 14 august 2017 og kan findes online på www.facebook.com/marketplace eller i hovedmenuen på Facebook-app’en på din smartphone.

Du kan læse mere om Facebook markedsføring, eller udfyld formularen nedenfor og hør mere om dine muligheder for Facebookannoncering. 

Salg

  • Salgsværktøjer
  • Salestool
  • Sales enablement
  • Salgsplatform
  • Salgsapp
  • Sales enablement platform
  • Salgspræsentationer
  • Hvad er CRM
  • CRM
  • Sales software
  • Salgsstyring
  • Sales management software

Viden

 

 

Relaterede nyheder